Baba drożdżowa, nie tylko wielkanocna :)

Najlepsze są dwa rodzaje przepisów: te sprawdzone i uniwersalne. Ja długo szukałam przepisu na udaną babę drożdżową, raz wychodziła lepiej raz gorzej. A dobrze jest mieć taka recepturę, która wiemy, że zawsze w 100% wyjdzie. Wiadomo, nigdy nie możemy być bezwzględnie pewni, ale miło jest mieć taką "pisemną gwarancję". Ja w tym roku na Wielkanoc nie miałam zbytnio czasu na eksperymenty, wiedziałam, że do baby mam tylko jedno podejście i musi się ono udać :) Stąd była prośba kierowana do Babci, która jest niezastąpiona we wszystkim. I tym razem uratowała mnie cudownym przepisem, który robiąc dokładnie, krok po kroku, wyszedł rewelacyjnie. U mnie ciasto drożdżowe jest zjadane najczęściej na piątkowe i sobotnie postne śniadanie. Tak jakoś się przyjęło i w sumie jest to dobre rozwiązanie, bo każdy wtedy czeka na ten wypiek. Zdałam sobie jednak sprawę, dlaczego pozostawiać babę tylko na ten okres, tylko raz w roku? Przecież weekendowe śniadania też mają to do siebie, że chcemy zrobić coś wyjątkowego :) A piekąc już w piątek wieczorem, na pewno nie stracicie sobotniego poranka w kuchni a można będzie smakować i delektować się pysznym wypiekiem. To do dzieła :)




POTRZEBUJEMY:
  • 1/2 kg mąki tortowej
  • 75 g cukru
  • 4 jajka (2 całe i 2 żółtka)
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 50 g drożdży
  • 100 g roztopionego i ostudzonego masła
  • 50 g oliwy
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • 2 spore garści rodzynek, wcześniej namoczonych we wrzątku
  • 3 łyżki skórki pomarańczowej
DODATKOWO: 1 łyżka cukru i 250 ml mleka na zaczyn do drożdży.

ZACZYN: Kruszymy drożdże do miseczki, dodajemy cukier i mleko (w temperaturze pokojowej), rozdrabniamy wszystko drewnianą ,łyżeczką i całość pozostawiamy w ciepłym miejscu, pod lnianą ściereczką do wyrośnięcia - około 20-30 minut.



CIASTO:
Wszystkie składniki mieszamy i wyrabiamy ciasto około 7-10 minut (najlepiej włączyć sobie minutnik, to pomaga). Po tym czasie dodajemy wyrośnięty zaczyn i ponownie wyrabiamy około 10 minut. Rodzynki osuszamy za pomocą papieru i lekko obtaczamy je w mące - dzięki temu całe bakalie nie opadną na dno ciasta. Dodajemy je, wraz ze skórką pomarańczową do ciasta i mieszamy. Następnie przykrywamy ściereczką i pozostawiamy na 30 minut w ciepłym miejscu do wyrośnięcia.
Gdy upłynie pół godziny znowu zabieramy się za wyrobienie ciasta (tak jak poprzednio, około 10 minut) i ponownie pozostawiamy w ciepłym miejscu, pod ściereczką do wyrośnięcia (30 minut).
Ostatni krok to przełożenie naszego ciasta do formy, w której będzie jeszcze leżakować około 20 minut. W tym  czasie włączamy piekarnik i nastawiamy go na 180 stopni, góra-dół (bez termoobiegu!). Pieczemy około godziny, sprawdzając czy nasza baba się rumieni.






Jak widzicie przepis jest prosty, ale czasochłonny. Myślę jednak, że warto go przetestować - walory smakowe na pewno wynagrodzą Wam trud pracy ;) Ponadto mam dla Was kilka cennych wskazówek na temat tego wypieku:

  • przepis możecie wykorzystać na dowolną formę, nie tylko jako babę ale jako klasyczne ciasto drożdżowe lub na przykład bułeczki 
  • jak widzicie w przepisie oprócz masła jest tez olej - to nie przypadek. Dzięki niemu ciasto pozostanie wilgotne przez długi czas a nie wyschnie jak większość drożdżówek
  • jeśli nie lubicie bakalii, spokojnie można dodać do wypieku czekoladę czy np nie dodać cukru do przepisu i zrobić 'wytrawną" wersję z suszonymi pomidorami i oliwkami
  • jak dla mnie taka baba najlepiej smakuje z masłem, bez innych dodatków ;)
Mam nadzieję, że choć trochę Was zainspirowałam :) Smacznego i miłego weekendu :)

1 komentarz:

  1. Ja ciągle szukam przepisu na idealną babe tegoroczna niestety byla zbyt twarda a Twoja wygląda idealnie

    OdpowiedzUsuń