Świąteczne pierniczki w trzech wersjach :)

Równo za tydzień Wigilia czyli w każdym domu przygotowania już idą pełną parą. W moim domu ja jestem odpowiedzialna za słodką część Świąt, dlatego już planuję robienie makowca, słodkich pierogów czy innych niespodzianek :) Jeśli chodzi o słodkości, zawsze w jednym wyręczała mnie moja Babcia - ciasteczka. Jakoś nie miałam "ręki" do ich wypieku, po prostu mi nie wychodziły. W tym roku jednak postanowiłam, że nawet jeśli będzie to okupione wielogodzinnym staniem w kuchni i mnóstwem pracy, podejmę się tego wyzwania! Pierwsze podejście było całkiem smaczne, ale jednak pierniczków zbytnio to nie przypominało ;) Bardziej coś na kształt maślanych ciasteczek, które jednak w smaku były bardzo dobre. Ich jedyną wadą było to, że kruszyły się przy każdym przenoszeniu, więc ich kształt pozostawiał wiele do życzenia. Później sięgnęłam po sprawdzony przepis, który lekko zmodyfikowałam. Efekt? idealny! Piekąc je dwukrotnie, za każdym razem były przepyszne. I za każdym razem w innej wersji :) Jakiej? Zapraszam do próbowania! :)



Będziemy potrzebować:
  • 400 g mąki
  • 200 g masła
  • 150 g cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 2 jajka
  • 2 opakowania przyprawy do piernika (albo możecie stworzyć ją sami:  cynamon, kardamon, gałka muszkatołowa, goździki, imbir)
  • 2 opakowania cukru waniliowego/migdałowego
  • otarta skórka z pomarańczy
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej
Na początku ubijamy masło z cukrem na puszystą masę, dodajemy jajka i wszystko mieszamy. Wsypujemy przyprawę do piernika, sodę oczyszczoną oraz proszek do pieczenia, wlewamy miód i ponownie mieszamy. Gdy całość będzie klarowna, dodajemy mąkę i zagniatamy ciasto. Następnie dzielimy je na dwie części i do jednej z nich dodajemy cukier waniliowy oraz otartą skórkę z pomarańczy a do drugiej cukier migdałowy.

Gotowe masy chowamy do lodówki na około godzinę i czekamy :) Po tym czasie rozwałkowujemy ciasto na około 5 mm grubości i wykrajamy świąteczne pierniczki :)




Ciasteczka pieczemy w 180 stopniach przez około 12-14 minut, aż będą rumiane. Warto wziąć pod uwagę fakt, że z każdą następną blachą w piekarniku pierniczki potrzebują mniej czasu na pieczenie, gdyż będzie on bardzo nagrzany :)





Część pierniczków, do których dodaliśmy cukier waniliowy polecam oblać cynamonowym lukrem.

LUKIER CYNAMONOWY
  • 200 g cukru pudru
  • łyżeczka cynamonu
  • 2 łyżeczki wody
Wszystko mieszamy aż powstanie gęsta masa i polewamy nią wystudzone ciasteczka :)



Smak jest wyjątkowy, bardzo świąteczny i smaczny :) Wprawdzie wersja z lukrem jest dosyć słodka, ale kilka takich egzemplarzy warto zrobić - nie będziecie żałować!
Jak widzicie przepis jest bardzo prosty a zabawa przy wykrajaniu kształtów i różnych form niezapomniana. Mam nadzieję, że ten przepis przyda Wam się w świątecznych przygotowaniach :)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz